Minden eddiginél fejlettebb aktív biztonsági rendszerek az új Lexus LS-ben

A világ vezető hibrid prémium gyártója, a hazánkban is elképesztően sikeres Lexus teljes egészében újratervezett, vadonatúj zászlóshajójának biztonsági rendszerei a jövőben hatékonyan csökkenthetik a balesetek számát.

A modelljeinek legendás megbízhatóságáról és biztonságosságáról, valamint legmagasabb szintű prémium kidolgozottságáról ismert, a környezetbarát hibrid technológia úttörőjének tekintett Lexus régóta vezető szerepet tölt be az autóipari innovációk területén. A magyarországi értékesítéseit a környezetbarát full hibrid technológia népszerűségének és modelljei látványos, futurisztikus formavilágának köszönhetően az idei év első félévében 139,6%-al növelő, azaz több, mint megduplázó japán luxusmárka vadonatúj zászlóshajója, az LS luxus szedán a tervek szerint 2017 végétől érkezik az európai, így a hazai márkakereskedésekbe is. A hatalmas várakozások övezte modell világelső biztonsági teljesítményét két fejlett Lexus-rendszer – a Lexus Safety System + és a Lexus Safety System + A – kombinációja szavatolja.

Az ötödik generációs Lexus LS méltó képviselője annak a tradíciónak, amit még az első modellgeneráció sima futása és lenyűgöző teljesítménye teremtett, új mércét állítva a luxusautók kategóriájában. Az autó új GA-L padlólemeze még izgalmasabb vezetési élményt kínál, miközben a vezető érzi, hogy tökéletesen uralma alatt tartja az autót. A Lexus lényegét megtestesítő LS modell látványos átalakuláson ment át, s az innovatív kupé-sziluettel csábító, mégis egy luxuslimuzin tágasságát nyújtó autó új stílussal és fejlett technológiákkal gazdagítja a Lexus palettáját.

Lexus Safety System +

Zászlóshajó-szerepéhez méltón az LS a fejlett biztonsági technológiák valóságos tárháza, hiszen az autóban megtalálható a már jól ismert Lexus Safety System + aktív biztonsági csomag. Ennek lényege, hogy a biztonsági technológiák és rendszerek nem külön-külön, egymástól függetlenül működnek, hanem egymással összehangoltan, még hatékonyabban segítve így a vezető munkáját – bármilyen forgalmi helyzetben. A Lexus Safety System + néhány berendezését a mérnökök továbbfejlesztették a vadonatúj LS modellben: ilyen például az ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS), a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA) és a dinamikus radarvezérlésű sebességtartó automatika.

Lexus Safety System + A

Az új LS modellben a Lexus Safety System + csomag mellett a Lexus Safety System + A is megjelenik, még fejlettebb ütközés előtti védelemmel és még kifinomultabb vezetősegítő szolgáltatásokkal. A Lexus Safety System + A csomagban megtalálható az aktív kormányzási asszisztens, amely (világelső technológiaként) segít elkerülni azokat az ütközéseket, amelyek már nem előzhetők meg kizárólag automatikus fékezéssel, valamint az első keresztirányú forgalomfigyelő, ami a kereszteződésekben fenyegető ütközésre figyelmezteti a vezetőt. E rendszerek mellett szerepel még az autót a sávban tartó Lexus CoDrive és más technológiák is, amelyek magas szinten támogatják a biztonságos közlekedést.

Új aktív biztonsági technológiák

Ütközés előtti biztonsági rendszer gyalogosészlelővel és aktív kormányzási asszisztenssel

A hagyományos PCS mellett – ami riasztással, a fékrendszer előkészítésével és fékezéssel segít elkerülni az ütközést és mérsékelni a baleset súlyosságát – az új LS modellben a gyalogosok helyzetét meghatározó, világelső gyalogosészlelés is működik, valamint aktív kormányzási asszisztens, ami automatikusan vezérli a kormányművet és a fékrendszert. Ha a gyalogosészlelés gázolásveszélyt feltételez, animációval jelzi a gyalogos helyzetét és irányát a Head-Up Display által kivetített nagyméretű, színes képen, így a vezető ösztönösen azonosítja a veszélyhelyzetet. Az aktív kormányzási asszisztens felismeri, ha egy gyalogos az autó elé készül lépni, és felméri, hogy a gázolás elkerülhető-e kizárólag fékezéssel; ha nem, akkor a rendszer a vezető riasztása és a fékek működtetése mellett automatikus kormányzással is közbeavatkozik, segítve a gázolás elkerülésében vagy a baleset súlyosságának enyhítésében.

Lexus CoDrive, fejlett vezetősegítő technológia

A Lexus CoDrive sávkövető asszisztenciával egészíti ki a dinamikus radarvezérlésű sebességtartó automatika alapfunkcióját, az autóvezető szándékával megegyező kormányzási nyomatékot biztosítva. A vezetés közben észrevétlenül segítő rendszer a kanyargós úton vagy közlekedési dugóban nagymértékben csökkenti a vezető kifáradását. A Lexus CoDrive az LS nagyméretű HUD-képével és multi-információs kijelzőjével összehangoltan működik, hogy az autós mindig egyértelműen tisztában legyen a vezetősegítő funkció működésével.

Sávkövető asszisztens (LTA)

A sávkövető asszisztens kormányzással tartja az autót a kijelölt sávban, amikor az adaptív sebességtartó automatika működik. Amellett, hogy kamerával figyeli a sáv vonalvezetését, az elöl haladó jármű nyomvonalát is ellenőrzi, így az autót akkor is a sávban tartja, ha nem láthatók megfelelően az úttestre felfestett felezővonalak, illetve araszoló forgalomban is, amikor a járművek nagyon kis távolságban követik egymást.

Kétlépcsős adaptív fényszórórendszer (AHS)

A felső részén 8 LED fényforrással, alul pedig 16 LED-del (mindkét oldalon) működő kétlépcsős adaptív fényszórórendszer optimális látási viszonyokat biztosít azáltal, hogy külön kapcsolja ki/be a LED-fénysorokat, s így finomabban vezérli a fénycsóva erősségét és hosszát, mint a jelenlegi, LED-alapú AHS rendszer. Az új technológia segítségével a vezető dinamikusabban autózhat a szembejövők elvakítása nélkül, miközben járműve is jobban látható lesz éjszaka.

Első keresztirányú forgalomfigyelő (FCTA)

Az útkereszteződésekben bekövetkezett ütközések elkerülését segítő FCTA az első keresztirányú forgalmat ellenőrzi. A világon elsőként alkalmazott rendszer egy előre tekintő radarral működik, és figyelmezteti a vezetőt, ha a nehezen belátható kereszteződésben egy másik jármű közeledik oldalirányból. A figyelmeztetés az LS nagyméretű HUD-képén jelenik meg. Ha az LS a közelítő járművet figyelmen kívül hagyva továbbhalad, a multi-információs képernyőn is felvillan a figyelmeztetés, és hangjelzés szólal meg.

Jelzőtábla-felismerő rendszer (RSA)

Az RSA a kamerából kapott jelek és a navigációs rendszer térképének adatai alapján nyújt tájékoztatást, megjelenítve az információkat az LS nagyméretű HUD-képén és a multi-információs képernyőn, csökkentve ezzel a vezető fáradtságából adódó figyelmetlenség esélyét, és biztonságosabbá téve az autózást.

Fejlett aktív biztonsági technológiák

A Lexus továbbfejlesztette a PSC, az LDA és a dinamikus radarvezérlésű sebességtartó automatika teljesítményét a Lexus Safety System + csomagban, ami ma már egyre több Lexus-modellben megtalálható, sőt e csomagot a vadonatúj LS-ben a Lexus Safety System + A csomaggal kombinálta.

Ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS)

A PCS milliméteres hullámhosszú radarral és sztereo kamerával ismeri fel az autó előtt feltűnő gyalogosokat és járműveket, és a vezető riasztásával, valamint a fékrendszer előkészítésével és működtetésével segít elkerülni az ütközést, vagy enyhíteni a baleset súlyosságát. A továbbfejlesztett PCS már a kerékpárosokat, sőt az éjszaka sötétjében sétáló gyalogosokat is felismeri, és hatékonyabban lassítja le az autót. Gyalogos észlelésekor például akár 60 km/órával is képes csökkenteni a sebességet, javítva ezzel a gázolás elkerülésének esélyét.

Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA)

Az LDA segít megakadályozni, hogy az autó kisodródjon a sávjából. A felfestett sávok felismerése mellett a technológia immár arra is képes, hogy megkülönböztesse az aszfaltcsík szélét az út menti fűtől, sártól és útszegélytől. A rendszer így akkor is képes a kisodródásra figyelmeztetni a vezetőt és ellenkormányozni, ha az úton nincsenek a sáv szélét jelző vonalak.

Dinamikus radarvezérlésű sebességtartó automatika

A rendszer eddig is kimagasló teljesítményét sikerült tovább fokozni egy újonnan kifejlesztett, szélesebb látószögű, milliméteres hullámhosszú radar és egy nagyobb látótávolságú kamera alkalmazásával. A dinamikus radarvezérlésű sebességtartó automatika  álló helyzetből is simán, zökkenőmentesen gyorsítja az autót, és akkor is egyenletesen lassít, ha hirtelen sebességcsökkentésre van szükség, kellemes biztonságérzettel töltve el az utasokat.

Egyéb aktív biztonsági technológiák

Parkolássegítő fékezés (álló tárgyak, hátulról közelítő autók, hátul megjelenő gyalogosok)

Parkolás közben a vezetőnek rengeteg dologra kell ügyelnie: járművek érkezhetnek a holttérből, gyalogosok jelenhetnek meg az autó mögött – és akkor még nem beszéltünk a falakról, a különféle tárgyakról, a karosszéria rosszul belátható sarkairól és a bonyolult manőverekről. Az ezekből adódó sérüléseket csökkenti a kis sebességtartományban működő fékrendszer, ami mindezt egyetlen csomagban fogja össze. A már létező intelligens távolságmérő radar (ICS) és a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő automata fékezés (RCTAB) technológiákat kiegészítő berendezés a világon elsőként kínál hátsó gyalogosfigyeléssel egybekötött automata fékezést. A rendszer a tolatókamerával fedezi fel az autó mögött feltűnő gyalogosokat, amire figyelmezteti a vezetőt, és szükség esetén fékez is.

Panoráma monitor (oldalnézeti és kanyarnézeti funkciókkal)

Az autó környezetét megmutató panoráma monitor új funkciókkal egészült ki: az egyik az autó melletti szabad területet mutatja, a másik pedig azt, hogy mennyi hely áll rendelkezésre a forduláshoz. Az oldalsó szabad területet jelző funkció az LS 12,3 colos kijelzőjén jeleníti meg az autó előtti és melletti rész képét, amit a vezető olyan szögből lát, mintha az autó mögül, a magasból tekintene az útra; így könnyebben megbizonyosodhat arról, hogy egy szűk utcában mennyi hely marad Lexusának, amikor elhalad egy másik jármű mellett. Amikor ez a funkció aktív, a kanyarnézeti kép is automatikusan megjelenik, a kormányzásnak megfelelő oldalról mutatva az autót, és segítve a vezetőnek, hogy ne hajtson rá az útpadkára vagy a járdaszegélyre.

Top