Versenyautót faragtak a Priusból

A többség, ha egy mondatban hallja a Toyota Prius és autóverseny szavakat, általában felnevet. Pedig a negyedik generációs Prius már komoly autóversenyeken is indul, nem is akármilyen eredménnyel, most pedig elkészült a legújabb versenycélú átalakítás.

A Prius G Extreme az USA-ban készült, ahol a Toyota engedett a Beyond Marketing cég rábeszélésének, és ráállt arra, hogy elkészítse a sorozatgyártású Prius versenyváltozatát. A munkához a tapasztalt építőmester Gordon Ting látott hozzá, hogy alig három hónap múlva bemutathassa az autót.

Első lépésként a Prius belsejét teljesen kiszedték, az átépítésben részt vevő Evasive Motorsport ezután beépített egy nagy szilárdságú, könnyített bukókeretet, majd szénszálas tetőt és középső konzolt kapott az autó a további könnyítés érdekében. Ezután a Sparco által gyártott hatpontos biztonsági övvel szerelt versenyülés következett, a gyári kormányt egy könnyített Sparco kormánykerékre, a nehéz gyári központi kijelzőt pedig egy ultrakönnyű, többfunkciós kijelzőre cserélték, valamint részlegesen átalakították a Prius felfüggesztését is.

Ne feledjük azonban, hogy továbbra is egy sorozatgyártású Priussal van dolgunk – a motortérben egy negyedik generációs, 122 lóerős hibrid erőforrás dolgozik. A Prius G Extreme-nek gyári kormányrendszere és karosszériája van; utóbbit aerodinamikai szempontból négy cég termékeivel optimalizálták: Kuhl Racing (kiegészítő elemek), Evasive Motorsports (karosszéria-elemek szélesítése), Craft Square (versenyautó-tükrök) és Volks (teljesen lapos padló az autó alatt, integrált diffúzorokkal).

A felfüggesztés a bevált gyári megoldáson alapul, csupán a lengéscsillapítókat cserélték ki Tein márkájú, Active EDFC Unit Street Flex típusúra. A nehéz gyári felniket ugyancsak cserélték, hiszen az autón itt volt az egyik legnagyobb rugózatlan tömeg. A Prius G Extreme ultrakönnyű, 18 colos Volk Racing TE37 felniket kapott, melyekre Toyo Proxes R888 versenyabroncsok kerültek.

Az első, még nem hivatalos próbákat a kaliforniai Willow Springs pályán végezték el, ahol imponáló stabilitási eredményeket értek el: a mérésre szolgáló próbapályán az átalakított Prius G 0,99g-s oldalirányú gyorsulást produkált. A Prius G-t létrehozó csapat szerint az 1g érték elérése csupán pár kisebb módosítás kérdése.

Az első próbák szerint a Prius G Extreme inkább kanyargós, technikás versenypályákra való, mert a hosszú, egyenes szakaszokon a motor ereje a jelenleg 900 kilogrammos autóhoz még mindig kevés, azonban a tesztek bíztatóak, és nem lehetetlen, hogy a Prius nem csak az üzemanyag-fogyasztás bajnoka, hanem a versenypályák egyik fontos kulcsszereplője legyen a jövőben.

A japán GT sorozatban a Prius már 2016 januárja óta részt vesz Prius GT300 néven. Természetesen nem egy szériagyártású autóval indul a gyár. Egy teljes mértékben átalakított modellről van szó, amely a hibrid és egy szuperhibrid keveréke, és leginkább a World Endurance bajnokság (WEC) futamain – köztük a Le Mans-i 24 órás – induló Toyota versenyautókhoz áll közel. Motorházteteje alatt egy Lexus LS modell hibrid hajtáslánca dolgozik. A V8-as motort úgy tuningolták, hogy nyomatéka akár egy vadászrepülő legyőzéséhez is elegendő lenne.

Forrás: autoblog

 

Top