Itt az akár 1 literes fogyasztású zöld rendszámos Toyota

Megérkezett a hazai márkakereskedésekbe az új, zöld rendszámos Toyota Prius Plug-in Hybrid, amely kategóriaelső elektromos hatótávolsággal és rendkívül innovatív technológiákkal egészíti ki a negyedik generációs Prius összes előnyét, miközben a forradalmi technológiák, például a nagyméretű napelem panel révén akár egy literre is leszoríthatjuk az üzemanyagfogyasztást. A kimagasló ár-érték arányú modell hamar újrarajzolhatja az utóbbi években dinamikusan növekvő magyarországi plug-in hibrid piac értékesítéseit.

A világ leginnovatívabb és legzöldebb autógyártójának tekintett, a környezetbarát hibrid technológiát is jegyző Toyota kínált először PHV (Plug-in Hybrid Jármű) modelleket.  A második generációs Prius Plug-in Hybrid bemutatásával a vállalat újabb lépéssel jutott közelebb céljához, vagyis ahhoz, hogy a HV (hibrid), EV (elektromos) és FCV (üzemanyagcellás) modellek révén 2050-ig 2010-hez képest 90 százalékkal csökkentse flottaszintű CO-kibocsátását. Az első generációs Prius Plug-in Hybrid vásárlóinak visszajelzéseit figyelembe véve a Toyota nem csupán a legújabb Prius újabb változatát alkotta meg, hanem a maga nemében egyedülálló autót tervezett. Az új modell számos, technológiai áttörést jelentő megoldást hordoz, amelyek közül kettő újdonságnak számít a Toyotánál (az akkumulátor-melegítő rendszer és a kettős elektromotoros EV-hajtás), két másik pedig világújdonság (az EV-hatótávolságot növelő napelemes tető és a gázbefecskendezéses hőszivattyús klímaberendezés). Az elektromos hatótávolság több mint kétszeresére, 50 kilométerre nőtt, és az elektromos üzemmódban elérhető maximális sebesség immár nem 85, hanem 135 km/óra, miközben a feltöltés 65 százalékkal gyorsabb lett: a II-es típusú, III-as üzemmódú Mennekes csatlakozóval mindössze 2 óráig tart a folyamat. Az új Prius Plug-in Hybrid így hatalmas előrelépést testesít meg a hatásfok, a menetteljesítmények, az innováció és a stílus terén, és hű maradt a Toyota eredeti küldetéséhez: a tökéletes öko-autó megalkotásához. Az új Prius Plug-in Hybrid hajtásáról a Toyota legújabb generációs PHV-technológiája gondoskodik. A vásárlók így egyszerre két autó előnyeit élvezhetik: egy még kifinomultabb full hybrid modellt és egy teljes értékű, tisztán elektromos hajtású járművet, amelynek EV hatótávolsága több mint duplája az előző generációs változatnak, amihez három területen kellett komoly előrelépést elérni: a mérnökök optimalizálták az akkumulátor fejlesztési folyamait, fokozták az EV-hajtás teljesítményét és tökéletesítették a jármű kialakítását.

Optimalizált akkumulátor

A csomagtér alatt található, nagy kapacitású lítium-ion akkumulátor kulcsfontosságú szerepet játszik az új Toyota PHV több mint kétszeres, 50 km-t is meghaladó EV-hatótávolságában. Az akkumulátor kapacitása is megduplázódott: a korábbi 4,4 helyett immár 8,8 kWh – ugyanakkor mérete csupán 60 százalékkal, 87-ről 145 literre nőtt, és 120 kg-os tömege csak 50 százalékkal lett nagyobb.

Kettős elektromotoros hajtási rendszer

Az EV-teljesítmény is 83 százalékkal növekedett, ami a Toyota első olyan hibrid hajtásláncának köszönhető, amelyben kettős elektromotoros hajtási rendszer működik. Az új, rendkívül kompakt méretű egyirányú tengelykapcsoló lehetővé teszi, hogy a hibrid rendszer generátora második elektromotorként is működhessen; ez a megoldás erőteljesebb gyorsítást és még élvezetesebb teljesítményt kínál, s így 135 km/órára nőtt a tisztán elektromos hajtással elérhető végsebesség, az autó hajtásához pedig még ritkábban kell használni a benzinmotort.

Gázbefecskendezéses hőszivattyús klímaberendezés és akkumulátor-melegítő rendszer

Miközben a Prius Plug-in Hybrid EV-üzemmódban halad, az autó energia-felhasználását tovább csökkenti az új PHV rendszer javított hatékonysága. Az új Prius negyedik generációs full hybrid hajtását ebben az autóban több kifinomult technológia egészíti ki. A klímaberendezést immár – világelső megoldásként – gázbefecskendezéses hőszivattyú működteti, amely akár -10 fokos külső hőmérsékletig is képes a benzinmotor beindítása nélkül felfűteni az utasteret, minimumra csökkentve ezzel az autó fűtésének az üzemanyag-fogyasztásra és az EV-hatótávolságra gyakorolt hatását. A hagyományos fűtésnél, illetve a nagy teljesítményű elektromos fűtőelemeknél jóval hatékonyabb hőszivattyú a külső levegőből nyert hővel melegíti a kabint. A hőszivattyúra épített gázbefecskendezéses rendszer még alacsony külső hőmérséklet mellett is megfelelő fűtési teljesítményt biztosít. Az autóban emellett egy új akkumulátor-melegítő rendszer is működik, amely feltöltés közben akár -20 fokos külső hőmérséklet mellett is hatékony üzemi hőfokra fűti fel a cellákat. Ez mind az akkumulátor teljesítményét, mind pedig hatásfokát a megfelelő szinten tartja, így a hideg időjárás minimális hatást gyakorol az elektromos hatótávolságra, és az autósnak már az elindulás pillanatától rendelkezésére áll a jármű maximális teljesítménye – még akkor is, ha nagyon hideg van.

Gyorsabb feltöltés

Az akkumulátor legnagyobb töltési teljesítménye 2 helyett immár 3,3 kWh, ezért a teljes feltöltés akár 65 százalékkal gyorsabban elvégezhető: a II-es típusú, III-as üzemmódú Mennekes csatlakozóval csupán 2 órát, normál háztartási konnektorról pedig 3 óra 10 percet vesz igénybe.

A feltöltési folyamat heti szinten, napi beosztásban programozható, és a töltőberendezés az akku feltöltése mellett az utastér előzetes felfűtését, illetve lehűtését is elvégzi.

Kimagasló vezetési élmény

A Plug-in Hybrid lelkesítő vezetési élményének egyik kulcsa a Toyota Új Globális Platformja, amely olyan előnyöket biztosít, mint az alacsonyabb tömegközéppont, a sportosabb vezetői üléshelyzet, a precízebb irányíthatóság, valamint a karosszéria csekélyebb oldaldőlése.

A karosszéria 60 százalékkal merevebb lett, ami a nagy szilárdságú acél és a ragasztási technológiák alkalmazásának köszönhető, valamint a motortéri elválasztó panel és az első oszlopok közti szilárdabb kapcsolatnak, a középső oszlopok alsó része és a karosszériaelemek megerősített csatlakozási pontjának, a hátsó padló-kereszttartók megerősítésének, illetve az egyes szerkezeti elemek csatlakozási pontját megerősítő peremezés alkalmazásának.

Az igényes futómű és a karosszéria tehát anélkül is jobb irányíthatóságot biztosít, hogy a mérnököknek feszesebbre kellett volna hangolniuk a felfüggesztést, vagyis kompromisszumot kellett volna kötniük a lelkesítő vezetési élmény és a rugózási kényelem között. Mindez nagy mértékben hozzájárul ahhoz az élvezetes menetdinamikához, amit a vásárlók ma már egy öko-autótól is elvárnak.

PHV-specifikus futómű-beállítások

A menetdinamikát tovább javítja a Prius Plug-in Hybrid MacPherson első rugóstagjának és új, kettős keresztlengőkaros hátsó futóművének modellspecifikus beállítása. Az első futómű tekercsrugóit kifejezetten kellemes rugózási kényelemre hangolták. Az első lengéscsillapítók beállításait úgy alakították, hogy a csillapítás az alacsony és nagyon alacsony sebességtartományokban lágyabb, nagyobb sebesség mellett viszont keményebb legyen, így a felfüggesztés egyszerre kínál remek rugózási kényelmet és fokozott menetstabilitást.

Az első kanyarstabilizátor nagyobb, mint a negyedik generációs Priusban alkalmazott szerkezet, így 13 százalékkal csökkent a karosszéria oldaldőlési hajlama, és tovább javult az autó menetstabilitása. Egyenetlen útfelületen haladva az új, kettős keresztlengőkaros hátsó futómű kétharmadával kevesebb ütést közvetít a karosszéria felé, mint a most kifutó Prius Plug-in Hybrid felfüggesztése. Itt is ugyanazok a PHV-specifikus beállítások érvényesülnek, mint az első futómű esetében, vagyis a kiváló rugózási karakterisztikához jobb menetstabilitás társul.

Még kellemesebb vezetési élmény EV-üzemmódban

Az új futómű jelentős mértékben javított dinamikai jellemzőit hatásosan egészíti ki az új plug-in full hybrid rendszer, amely élénkebben reagál a gázparancsra. A kettős elektromotoros hajtásnak köszönhetően 83 százalékkal nőtt az EV-teljesítmény, így az autó elektromos üzemmódban is élvezetesen gyorsít. A Toyota mérnökei nemcsak a hatótávolság növelésére törekedtek, hanem arra is, hogy alapvetően átformálják az elektromos hajtás kínálta vezetési élményt – kihangsúlyozva az EV-modelleknek azt az egyedi tulajdonságát, hogy úgy érződik, mintha az elektromotor közvetlenül hajtaná meg a kerekeket, valamint a széles nyomatéktartományt, a lineáris gázreakciót és a véget nem érő gyorsulás benyomását. A full hybrid rendszer új sebességváltó-differenciálmű egysége és új, nagy hatékonyságú PCU rendszervezérlő egysége kimagasló működési hatékonysággal ruházza fel a Prius Plug-in Hybrid modellt. 90 kW együttes rendszerteljesítményével az új PHV full hybrid hajtáslánca 11,1 másodperc alatt gyorsítja 0-100 km/órás tempóra az autót, amelynek végsebessége 162 km/óra. Ugyanakkor a Prius Plug-in Hybrid átlagos üzemanyag-fogyasztása csupán 1,0 l/100 km, CO-kibocsátása pedig mindössze 22 g/km.

Három üzemmód és négy hajtáslánc-beállítás

A négyféle (HV, EV, EV City és Akkumulátor Feltöltés) kapcsolható hajtáslánc-beállítás  segítségével a vezető meghatározhatja, hogy a Prius Plug-in Hybrid simán kapcsoló, elektronikus vezérlésű fokozatmentes E-CVT váltóműve  hogyan továbbítsa menet közben a teljesítményt.

HV beállításban a Prius Plug-in Hybrid full hybrid járműként működik, hatékonyan ötvözve a benzinmotor és az elektromotorok teljesítményét. Ha a vezető megnyomja és lenyomva tartja a HV/EV kapcsolót, aktiválhatja az új Akkumulátor Feltöltés beállítást, amelyben a benzinmotor áramot termelve tölti az akkumulátort, miközben az autó HV üzemmódban halad.

Az EV beállításban a hajtóerőt elsősorban az akkumulátorból nyert elektromos áram szolgáltatja; ilyenkor a benzinmotor csak erőteljes gázadásra vagy nagy utazósebesség mellett indul be. Ebben az üzemmódban egy kapcsolható EV City beállítás is a vezető rendelkezésére áll, amely csökkenti a leadott teljesítmény maximális értékét, és csak padlógáznál indítja be a benzinmotort, hogy a Toyota PHV a lehető leghosszabb távolságokat tehesse meg kizárólag elektromos hajtással. Miközben az új Toyota PHV a három hajtáslánc-beállítás valamelyikével halad, a vezető három (NORMAL, POWER és ECO) üzemmód közül is választhat, tovább javítva ezzel az autó hatásfokát, teljesítményét és üzemanyag-fogyasztását. Mindhárom üzemmódban elérhető az Eco vezetőtámogató funkció, amelynek segítségével az autósok még könnyebben elsajátíthatják a környezetbarát vezetési technikákat. A NORMAL üzemmódot választva az új PHV az elindulástól kezdve az alacsonyabb sebességtartományokban automatikusan az EV-hajtással, vagyis kizárólag elektromotorjainak erejével halad; ilyenkor a jármű azonnal reagál a gázparancsra, és rendkívül simán, minimális zajjal és rezgésekkel suhan. Ezt követően a full hybrid hajtás automatikusan kombinálja a benzin- és elektromotorok teljesítményét, illetve – a forgalmi helyzettől függően – külön-külön is használhatja az erőforrásokat az autó mozgatásához.

POWER üzemmódban a rendszer módosítja a Prius Plug-in Hybrid gázreakcióit, nagyobb teljesítménnyel támogatva a lendületesebb gyorsítást és a lelkesítőbb vezetési élményt. A POWER üzemmódot kiválasztva az új Prius Plug-in Hybridben automatikusan aktiválódik az új DMD (Driver’s Mind D Logic) vezetősegítő rendszer, még közvetlenebbé varázsolva a vezetés élményét. A vezetőfigyelő index (DMI) rendszer használatával – amely jármű oldalirányú gyorsulásait figyelve ‘kiismeri’ az autós vezetési stílusát – a DMD felismeri, ha az autós sportosabb teljesítményre vágyik, s ennek megfelelően módosítja a motorfék-teljesítményt és a gázreakciókat. ECO üzemmódban a rendszer mérsékli az erőteljes gázparancsokat, és az alacsony üzemanyag-fogyasztás szempontjai szerint működteti a klímaberendezést. A forgalmi helyzettől függően az ECO üzemmód segítségével az autós érezhetően tovább csökkentheti a Prius Plug-in Hybrid üzemanyag-fogyasztását.

Még a Priusnál is csendesebb üzem

A megnövelt EV-hatótávolságnak köszönhetően az új Toyota PHV benzinmotorja ritkábban indul be, így az autó már eleve csendesebb lett, s e csekély zajszintet tovább javítja, hogy a vállalat szakemberei kiemelt figyelmet fordítottak az NVH (zaj, vibrációk és nyersesség) értékek csökkentésére. A hangszigetelő és zajelnyelő anyagokat körültekintően helyezték el az egyes zajforrások körül, így az utasok különlegesen csendes környezetben foglalhatnak helyet. A kifejezetten a Prius Plug-in Hybrid modellhez kialakított NVH-csökkentő megoldások sorában szerepel a motorháztető oldalsó élein elhelyezett tömítés, ami gyorsítás közben mérsékli a motorzajt; a műanyag sárvédő-elválasztó elemek, amelyek révén kevesebb zaj jut a motortérből a kabinba; az utastér első felét csendesebbé varázsoló akusztikus első oldalüvegezés; valamint a hátsó kerékdobokban elhelyezett szigetelőanyagok, amelyek a hátsó utastérbe jutó zajokat szűrik ki. A kabin komfortját és zajszintjét tovább javítja a műanyag-alapú tetőkárpitozás és a nagyobb méretű padlószigetelés, valamint az A-oszlop, a padlóperem és a hátsó ajtókárpitozás hangelnyelő anyaga.

Egyedülálló, áramvonalas formavilág

A legújabb Priussal közös TNGA (Toyota Új Globális Platform) padlólemezre épített új Prius Plug-in Hybrid látványos, áramvonalas formavilágának alapja a legendás Prius-sziluett, valamint néhány egyedi stíluselem, amelyek egyértelműen utalnak az autó fejlett technológiáira. A 4.645 mm hosszú, 1.760 mm széles és 1.470 mm magas új Toyota PHV 165 mm-rel hosszabb, 15 mm-rel szélesebb és 20 mm-rel alacsonyabb, mint elődje volt. Az autó első és hátsó túlnyúlása 25 illetve 80 mm-rel nőtt. A Toyota Under Priority és Keen Look dizájn-témáinak hatásos továbbfejlesztésével az új Prius Plug-in Hybrid orr-része első pillantásra megkülönböztethető a standard Priusétól; erről a látványosan háromdimenziós hatású plexi hűtőrács és az adaptív technológiával felszerelt keskeny, ultra-kompakt négy LED-es fényszóróegység gondoskodik. A hűtőrács látványosan előrenyúlik, hatásosan hangsúlyozva ki a lökhárító oldalainak áramvonalas formáját, míg a vízszintesen meghúzott nappali mentefények (DRL) és a sárvédők sarkaiba kitolt LED irányjelzők az autó széles és stabil kiállására irányítják a figyelmet. Oldalnézetből a Prius Plug-in Hybrid nemcsak hosszabb hátsó túlnyúlásáról, alacsonyabb motorházáról és hátsó légterelőjéről ismerhető fel, hanem a csak a PHV-modellhez kínált, kéttónusú fényezéssel díszített, 15 colos könnyűfém keréktárcsákról is, amelyeknek kialakítása a fékek hűtését is javítja.

A hátsó szélvédő jellegzetesen áramvonalas ‘dupla buborék’ íve a hátsó légterelő formáját is meghatározza; ennek széleinél beépített LED fényforrások láthatók, amelyek szintén a Toyota PHV egyedi jellegzetességei. Az autó csekély üzemanyag-fogyasztásában kulcsfontosságú szerepet játszik az átfogó aerodinamikai csomag, aminek köszönhetően a Prius Plug-in Hybrid légellenállási együtthatója mindössze 0,25 Cw. Az új Toyota PHV jól hasznosítja a legújabb Prius hatásos aerodinamikai megoldásait, s mindezt alacsony tetővonallal és hátsó légterelővel, nagyobb területet lefedő alsó burkolattal, az első és hátsó lökhárítók légáramlatokat kisimító sarokkialakításával, a ‘dupla buborék’ hátsó szélvédővel, valamint a hátsó lámpatestekbe integrált légterelő stabilizáló szárnyakkal egészíti ki. Mindemellett az új Prius Plug-in Hybrid alsó légbeömlője automatikusan nyitható és zárható, így a hűtőlevegő csak akkor áramlik be a motortérbe, amikor valóban szükséges; ez a megoldás tovább csökkenti a légellenállást.

Amikor a motor még hideg, a légbeömlő zárva marad, hogy a beáramló levegő ne késleltesse az üzemi hőfok – és ezzel együtt az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás – elérését. Az új, 2017-es Prius Plug-in Hybrid hétféle karosszériaszínnel rendelhető, amelyek közül az egyik árnyalatot (a Spirited Aqua metálfényezést) kifejezetten ehhez a modellhez dolgozták ki a dizájnerek.

Letisztult utastér-kialakítás

Az új Prius Plug-in Hybrid modellben a legújabb Prius műszerfal-kialakítását találjuk: az információk letisztult, strukturált elrendezésben tárulnak a vezető elé, akitől a műszerek távolabb kaptak helyet, a kijelzők pedig közelebb, kényelmesen elérhető távolságban találhatók. Ugyanakkor az új Toyota PHV nagyméretű, 8 colos infotainment képernyője új, frissebb grafikus felületet kapott, akárcsak a kettős, 4,2 colos műszerfali kijelzők. A Prius Plug-in Hybrid egyik jellegzetessége, hogy műszerfalát kiváló minőségű, selyemfényű krómbetétek díszítik, amelyek a váltókar fehér paneljén is megjelennek. Az új Toyota PHV modellbe a Prius első ülései kerültek, amelyeknek újfajta ülőlap-kiképzése csökkenti a vezető kifáradását. A hátsó helykínálatot és komfortérzetet nagyban növeli, hogy hátul két ülés található, amelyeket egy középkonzol választ el egymástól. A csomagtér padlója 160 mm-rel magasabb, hogy elegendő helyet biztosítson az alatta elhelyezett, nagyobb méretű hibrid akkumulátornak, de a csomagtér befogadó képessége így is 360 liter.

Forradalmi technológiák az üzemanyagfogyasztás minimalizálása érdekében

A Prius Plug-in Hybrid fejlett technológiáit kifejezetten úgy tervezték meg, hogy hozzájáruljanak a PHV hajtáslánc alacsony üzemanyag-fogyasztásához, és hogy népszerűsítsék a környezettudatos életstílust. Az először a 2010-es Auris HSD tanulmányautóban feltűnt technológia sikeres továbbfejlesztésének eredményeként az új Toyota PHV modell tetején egy nagyméretű napelem-panel kapott helyet, ami villamos energiát termel a hibrid rendszer akkumulátorának töltéséhez. Amikor az autó parkol (de nincs rácsatlakoztatva egy feltöltőre), a napelemes tető egy köztes napelem-akkumulátort tölt, ami – ha már teljesen feltöltődött – továbbadja töltését a fő HV akkumulátornak. Menet közben a napelem a 12 voltos akkumulátort tölti, ezzel pótolva a segédberendezések áramfelvételét, csökkentve ezáltal a fő HV akkumulátor energiaveszteségét, és akár 2-3 százalékkal javítva a hibrid rendszer hatásfokát. Az időjárástól függően a napelemes töltés akár napi 5 kilométerrel, illetve évente mintegy 1000 kilométerrel növelheti az Prius Plug-in Hybrid hatótávolságát elektromos hajtás (EV) üzemmódban. A különféle beállítások közt most megjelenik az Akkumulátor Feltöltés is; ezt kiválasztva a benzinmotor áramot fejleszt és tölti az akkumulátort, miközben az autó HV üzemmódban halad.

Az új kétzónás, gázbefecskendezéses, hőszivattyús klímaberendezés S-Flow vezérlést kapott, ami a kabinban ülő utasok számának megfelelően automatikusan vezérli a légbefúvókat, hogy alacsonyabb energiafogyasztás mellett is megfelelő komfortérzetet biztosítson. Ugyancsak az energiafogyasztás csökkentését szolgálja a keskeny, négy LED-es fényszóróegység, amit AHS (adaptív fényszórórendszer) technológia egészít ki. Az AHS automatikusan kitakarja a fénycsóva azon részeit, amelyek elvakítanák a szembejövő autósokat, így a vezető mindig optimális hatékonysággal használhatja a távolsági fényt. A rendszer arra is képes, hogy a távolsági fény csóvájának szélességét az autó sebességéhez igazítsa; a fénypászma 14-40 km/órás sebességtartományban a legszélesebb, mert ez optimális látási viszonyokat teremt a lakott területeken, és 80 km/órás sebesség fölött a legkeskenyebb. A tompított fény használata közben az AHS automatikusan szabályozza a fényszóró magasságát, hogy a szemből érkező autósok elvakítása nélkül is a lehető legnagyobb területet világítsa be. Az AHS-t emellett kanyarvilágítás funkció egészíti ki, ami bevilágítja a kanyarokat az autó előtti útszakaszon. Most először fordul elő egy nagy sorozatban gyártott autóban, hogy CFRP (szénszál-erősítésű műanyag) csomagtérajtó csökkenti a jármű tömegét, tovább javítva ezzel a hibrid hajtási rendszer üzemanyag-fogyasztását. Az új Prius Plug-in Hybrid mindezek mellett vezeték nélküli telefontöltőt is kínál, valamint nagyméretű, színes head-up display-t, egy új, egyszerű intelligens parkolássegítőt (S-IPA), valamint a Toyota Safety Sense rendszer továbbfejlesztett változatát, amelyben két új tétel is helyet kapott: az egyik a gyalogosfelismerő funkcióval kiegészített ütközés előtti biztonsági rendszer, a másik pedig a teljes sebességtartományban használható adaptív sebességtartó automatika, ami szükség esetén képes akár állóra is fékezni az autót.

Top