Több mint 10 millió hibrid autót adott el eddig világszerte a Toyota

 

Az egész a legendás Prius színre lépésével kezdődött – mára pedig a Toyota 33 különféle hibridet kínál a világ több mint 90 országában: a Toyota Motor bejelentette, hogy hibrid járműveinek (HV) globális értékesítése január 31-re elérte a 10,5 milliós darabszámot, bőven meghaladva a 10 milliós határt1. Ez az eredmény azonban több, mint egy látványos számmal virító mérföldkő, valójában egy forradalmi, környezetbarát technológia hosszú távú sikerét jelzi. Egy olyan technológiáét, amely napjainkra jól bevált és széles körben elterjedt megoldássá vált az üvegházhatású gázok és egyéb káros anyagok kibocsátása ellen vívott küzdelemben.

A világ első, és azóta is vezető hibrid gyártója, a Toyota számára régóta elsőrendű cél az autók környezetre gyakorolt hatásának mérséklése. Az innovatív, környezetbarát technológiáiról és autóinak legendás megbízhatóságáról ismert vállalat vállalat szilárdan hisz abban, hogy a környezetbarát járművek csakis akkor fejthetnek ki komoly pozitív hatást, ha széles körben népszerűvé válnak, ezért a Toyota sokat fáradozott azon, hogy a hibrideket világszerte elfogadottá tegye a vásárlók körében. A márka 1997 augusztusában mutatta be a Coaster Hybrid EV modellt, és még ugyanezen év decemberében a Priust, a világ legelső, nagy sorozatban gyártott hibrid autóját. A Toyota hibridjei azóta rendkívül népszerűvé váltak a világ autóvásárlói közt. A legutóbbi, 10 milliós mérföldkő eléréséhez mindössze kilenc hónap kellett azt követően, hogy 2016 áprilisában a vállalat hibrid-értékesítése átlépte a 9 millió darabos határt.

Ahogy az üveghatású gázok kibocsátása egyre égetőbb kérdés lett a világ közvéleménye számára, úgy vált az első generációs Prius a Toyota kerek válaszává a huszonegyedik század egyik legfontosabb környezetvédelmi problémájára. A Prius fejlesztőinek csapata mélyen hitt abban, hogy bármi lesz is fáradozásuk eredménye, egy hibrid kifejlesztése mindenképpen rendkívül fontos lesz a jövő autósai számára, ezért nem a lehetőségeket mérlegelték, hanem azt tették, amit szükségesnek véltek – s e szemlélettel alkották meg a világ első, nagy sorozatban gyártott hibrid személyautóját. A Prius hihetetlenül népszerű lett, és a “környezetbarát autó” szinonimájává vált. Az első generációs Priust hajtó Toyota Hybrid System (THS) továbbfejlesztésével 2003-ra megszületett a THS II, ezután pedig számos különféle Toyota-hibrid jelent meg a piacokon. A negyedik generációs Priust – az első autót, amely a Toyota Új Globális Platformra (TNGA) 2 épült – már nem csupán a környezeti terhelés szem előtt tartásával tervezték, hanem ugyanilyen fontos szempont volt a kimagasló menetteljesítmény is, hiszen a vásárlók olyan autóra vágynak, amit igazi élvezet vezetni.

A Toyota 20 évvel ezelőtt mutatta be első hibridjét, drámai mértékben formálva át ezzel a környezetbarát autókkal kapcsolatos elvárásokat. A Prius egyre növekvő népszerűsége oda vezetett, hogy az autósok a vásárlás során ma már a járművek környezetvédelmi teljesítményét is számításba veszik. Ennek nyomán sok más márka is nekilátott saját hibridjei kifejlesztésének, s ezzel megszületett egy új kategória: a hibrid járművek szegmense. Ennek egyik komoly haszna, hogy a vásárlók immár világszerte keresik a hibrideket és más üzemanyag-takarékos járműveket, s így az egész autóipar hozzájárul a globális környezetvédelmi problémák megoldásához. A 10 milliós mérföldkő elhagyásával a Toyota újabb lendületet kapott, és továbbra is elkötelezetten dolgozik, hogy egyre jobb autókat alkosson.

 

“Amikor a Priust bemutattuk, az embereknek fogalmuk sem volt arról, mi is az a hibrid. Akik ilyen autót vezettek, azokat különcöknek tartották. Ma viszont – hála azoknak, akik már az elejétől kezdve bizalmat szavaztak a Priusnak – a hibridek népszerűvé váltak, és a siker hullámát meglovagolva kitörtek az ismeretlenségből.” – fogalmaz Takeshi Uchiyamada, a Toyota igazgatótanácsának elnöke és a Prius ‘atyja’. “Hálával tartozunk minden egyes vásárlónknak, akik hozzájárultak e 10 milliós mérföldkő eléréséhez. Eltökélt szándékunk, hogy továbbra is kéz a kézben, közösen küzdünk velük a globális környezetvédelmi problémák megoldásán.”

 

A Toyota január 31-i becslése szerint a Toyota hibridek3 használatával – a velük azonos méretű és teljesítményű, hagyományos benzinmotoros autókhoz képest – eddig körülbelül 77 millió tonnával4 kevesebb CO került a légkörbe, és mintegy 29 milliárd literrel kevesebb benzin fogyott el. A Toyota 2015 októberében tette közzé 2050-es Környezetvédelmi Célkitűzéseit, összeállítva azokat a teendőket, amelyek segítségével a lehető legnagyobb mértékben csökkenthető az autók környezeti terhelése, s amelyek révén a vállalat hozzájárulhat a fenntartható társadalom kialakulásához. A huszonegyedik századra a Toyota elérte, hogy a hibrid technológia elsőrendű fontosságúvá vált a környezetbarát technológiák között. A hibridekben számos olyan technológiai megoldás megtalálható, amelyek fontosak a környezetbarát autók további fejlesztéséhez – legyenek akár elektromos hajtású, akár hidrogén üzemanyagcellás autók –, a Toyota pedig elkötelezetten dolgozik környezetbarát modellkínálatának folyamatos bővítésén.

1A plug-in hibrid modellekkel együtt

2A Toyota globális programja az autók tervezésének strukturális átalakítására. A TNGA célja a Toyota modellek teljesítményének és értékesíthetőségének látványos továbbfejlesztése az új hajtáslánc-komponensek és járműplatformok általános optimalizálása és fejlesztése révén.

3A Coaster Hybrid EV és a Quick Delivery 200 nélkül

4A Toyota számításának alapja: a forgalomba állított járművek száma x futásteljesítmény x üzemanyag-fogyasztás (aktuális fogyasztási adat országonként) x CO konverziós tényező

A Toyota hibrid értékesítései az elmúlt 20 évben (Egység = 1,000 jármű)

Globális Kumulatív
Japán Észak-Amerika Európa Egyéb
1997 0.3 0.3 0.3
1998 17.6 17.6 18.0
1999 15.2 15.2 33.2
2000 19.0 12.5 5.8 0.7 52.3
2001 36.9 18.5 16.0 2.3 0.2 89.2
2002 41.3 20.0 20.3 0.8 0.2 130.5
2003 53.3 27.2 24.9 0.9 0.4 183.8
2004 134.7 68.7 55.9 8.1 1.9 318.5
2005 234.9 58.5 150.0 23.4 3.1 553.5
2006 312.5 72.4 197.6 36.0 6.5 866.0
2007 429.4 82.0 287.8 49.0 10.7 1295.4
2008 429.7 104.4 255.0 57.8 12.6 1725.1
2009 530.1 251.1 205.3 54.7 19.0 2255.2
2010 690.2 392.2 195.9 70.2 31.9 2945.4
2011 629.0 316.4 185.1 82.8 44.7 3574.4
2012 1219.1 678.0 344.7 106.9 89.5 4793.5
2013 1279.2 679.1 358.2 152.9 89.0 6072.7
2014 1266.0 684.2 323.6 171.8 86.5 7338.7
2015 1204.0 633.2 282.9 201.5 86.4 8542.8
2016 1400.6 677.7 266.2 285.9 170.8 9943.4
2017 105.0 43.2 15.3 30.3 16.2 10048.5
Összesen 485.27 3190.4 1336.0 669.5

A Toyota hibrid értékesítései modell szerint (Egység = 1,000 jármű)

Modell Globális
Japán Észak-Amerika Európa Egyéb
Prius 3984.6 1812.8 1751.2 299.1 121.4
Prius α, Prius v, Prius + 671.2 446.4 173.1 43.8 7.9
Aqua, Prius c 1380.1 1154.5 192.7 32.9
Camry Hybrid 614.7 57.0 396.9 160.8
Alphard Hybrid1 74.9  72.2 2.6
Auris Hybrid 378.0 6.7 354.6 16.7
Vitz Hybrid, Yaris Hybrid 302.7 1.8 294.6 6.2
Avalon Hybrid 55.2    55.1    0.1 
Highlander Hybrid, Kluger Hybrid2 156.3  3.4 151.0 1.8
RAV4 Hybrid 109.7 56.0 49.0 04.7
C-HR Hybrid 23.6 8.7 14.8 (20 units)
Corolla Hybrid 47.6   47.6
Levin Hybrid 30.0 30.0
Vellfire Hybrid 39.4 39.4
SAI 100.4 100.4
Estima Hybrid, Previa Hybrid 120.0 120.0 (33 units)
Harrier Hybrid 69.0 69.0
Crown Hybrid 172.2 
Crown Mild Hybrid3 6.5 6.5
Corolla Axio Hybrid 57.1 57.1
Corolla Fielder Hybrid 135.4 135.4
Voxy Hybrid 94.6 94.6
Noah Hybrid 72.0 72.0
Esquire Hybrid 67.6 67.6
Sienta Hybrid 80.0 79.7 0.2
Lexus LS 600h/LS 600hL 42.2  29.0 3.1 4.8 5.4
Lexus GS 450h/GS 300h 58.8 25.3 7.2 17.8 8.4
Lexus RX 400h/RX 450h 363.0 44.4 173.1 104.2 41.4
Lexus HS 250h 68.1 45.8 22.3 0.1
Lexus CT 200h 290.8 55.8 95.1 70.2 69.7
Lexus ES 300h 143.2 60.2 0.5 82.5
Lexus IS 300h 59.3 23.2 28.2 7.9
Lexus NX 300h 90.4 20.7 6.7 42.0 21.0
Lexus RC 300h 5.7 4.0 1.7 (11 units)
Prius PHV 79.3  22.1 46.5 10.6 0.1
Személyautó összesen Japán Overseas Össz. Hivatkozás:

Haszongépjármű4 összesen

Japan Overseas Össz.
4847.7 5195.8 10043.5 4.9 4.9
1A gyártás megszűnt 2008-ban, és az új modell gyártása 2011-ben kezdődött

2A Kluger Hybrid (a japán piacra készített modell) gyártása 2007-ben megszűnt;

3A Crown Royal gyártása 2003-ban megszűnt, A Crown Sedan gyártása 2008-ban megszűnt;

4Coaster Hybrid EV (gyártása 2004-ben megszűnt), Quick Delivery 200 (a hibrid változat gyártása 2012-ben megszűnt), Dyna Hybrid, és Toyoace Hybrid.

 

A Toyota hibrid modelljei az elmúlt 20 évben

 

Év Hónap Esemény
1997 Márc. A Toyota Hybrid System (THS) bemutatása
Aug. A Coaster Hybrid EV bemutatása (csak japán piacra)
Okt. A Prius bemutatása (piaci megjelenés decemberben)
2000 Nov. A Prius összesített globális értékesítése eléri az 50 ezres darabszámot
2001 Jún. Az Estima Hybrid bemutatása (csak japán piacra)
Aug. A Mild Hybrid Rendszerrel felszerelt Crown Royal sorozat bemutatása (csak japán piacra)
2002 Márc. A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 100 ezres darabszámot
Aug. A Prius összesített globális értékesítése eléri a 100 ezres darabszámot
Okt. A Mild Hybrid Rendszerrel felszerelt Crown Sedan bemutatása (csak japán piacra)
2003 Ápr. A Toyota Hybrid System II (THS II) bemutatása
Júl. Az Alphard Hybrid bemutatása (csak japán piacra)
Szept. A teljesen újratervezett, második generációs Prius bemutatása
A Dyna Hybrid és a Toyoace Hybrid bemutatása (piaci megjelenés novemberben, csak japán piacra)
2005 Márc. A Harrier Hybrid (RX 400h) és a Kluger Hybrid (Highlander Hybrid) bemutatása
Okt. A hibridek összesített globális értékesítése eléri az 500 ezres darabszámot
Dec. A második generációs Prius gyártásának beindítása a kínai SFTM Changchun üzemben
2006 Márc. A GS 450h bemutatása
Ápr. A Prius összesített globális értékesítése eléri az 500 ezres darabszámot
Máj. A Camry Hybrid bemutatása (csak Japánon kívüli piacra)
Jún. A teljesen újratervezett Estima Hybrid bemutatása (csak japán piacra)
Okt. A Camry Hybrid gyártásának beindítása az amerikai Kentucky üzemben; A Quick Delivery 200 bemutatása (csak japán piacra)
2007 Máj. A hibridek összesített globális értékesítése eléri az 1 milliós darabszámot; az LS 600h/LS 600hL bemutatása
2008 Febr. A Crown Hybrid bemutatása (piaci megjelenés májusban; csak japán piacra)
Ápr. A Prius összesített globális értékesítése eléri az 1 milliós darabszámot
2009 Jan. Az RX 450h bemutatása (piaci megjelenés áprilisban)
Máj. A teljesen újratervezett, harmadik generációs Prius bemutatása
Júl. A Camry Hybrid gyártásának beindítása Thaiföldön, a TMT Gateway üzemében; a HS 250h bemutatása
Aug. A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 2 milliós darabszámot
Okt. A Sai bemutatása (piaci megjelenés decemberben, csak japán piacra)
Dec. A Camry Hybrid gyártásának beindítása Ausztráliában, a TMCA Altona üzemében
2010 Ápr. A Camry Hybrid gyártásának beindítása Kínában, a GTMC üzemében
Jún. Az Auris Hybrid gyártásának beindítása az Egyesült Királyságban, a TMUK Burnaston üzemében; Az Auris Hybrid bemutatása (csak Japánon kívüli piacokra)
Júl. A hibridek összesített értékesítése Japánban eléri az 1 milliós darabszámot
Szept. A Prius összesített globális értékesítése eléri a 2 milliós darabszámot
Nov. A harmadik generációs Prius gyártásának beindítása Thaiföldön, a TMT Gateway üzemében
2011 Jan. A Prius 2010-es értékesítési eredménye Japánban 315.669 jármű, ami az addigi legjobb éves értékesítési darabszám; a CT 200h bemutatása
Febr. A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 3 milliós darabszámot
Máj. A Prius α bemutatása
Aug. A Prius összesített értékesítése Japánban eléri az 1 milliós darabszámot
Szept. A teljesen újratervezett Camry Hybrid bemutatása Japánban; az Alphard és a Vellfire hibrid változatainak bemutatása (piaci megjelenés novemberben, csak japán piacra)
Okt. A kínai TMEC alapkőletételi ünnepsége és annak bejelentése, hogy a vállalat a China FAW Csoporttal és a GTMC vállalattal közösen 2015 körül megkezdi a hibrid hajtású járművek kínai gyártását
Nov. A Prius PHV bemutatása (piaci megjelenés Japánban 2012 januárjában, az USA-ban 2012 márciusában, Európában 2012 nyarán)
Dec. A harmadik generációs Prius gyártásának beindítása Kínában, az SFTM Changchun üzemében; az Aqua bemutatása
2012 Jan. A teljesen újratervezett GS 450h bemutatása (piaci megjelenés márciusban)
Febr. A vállalat bejelenti, hogy 2013 második felében megkezdi a Highlander Hybrid gyártását az USA-ban, az Indiana üzemben
A Camry Hybrid gyártásának és értékesítésének beindítása Thaiföldön, a Kuozui Kuanying üzemében
Ápr. A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 4 milliós darabszámot
Máj. A Yaris Hybrid bemutatása (a Japánon kívüli piacokra)
Júl. A vállalat bejelenti, hogy 2014 elején megkezdődik az RX 450h gyártása a TMMC Cambridge Üzemében; az ES 300h bemutatása (a Japánon kívüli piacokra)
Okt. A hibridek összesített értékesítése Japánban eléri a 2 milliós darabszámot
A hibridek összesített globális értékesítése 2012 januárja és októbere között eléri az 1 milliós darabszámot
Nov. A teljesen újratervezett Auris Hybrid bemutatása (a Japánon kívüli piacokra)
Dec. A teljesen újratervezett Crown hybrid bemutatása (piaci megjelenés 2013 januárjában, csak a japán piacra); az Avalon hybrid bemutatása (a Japánon kívüli piacokra)
2013 Márc. A hibridek összesített globális értékesítése eléri az 5 milliós darabszámot
Máj. A Lexus IS 300h bemutatása
Aug. A Corolla Axio Hybrid és a Corolla Fielder Hybrid bemutatása
Szept. A Crown Majesta (csak hibrid változat) bemutatása
Okt. A Lexus GS 300h bemutatása
Nov. A teljesen újratervezett Harrier Hybrid bemutatása (piaci megjelenés 2014 januárjában)
Dec. A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 6 milliós darabszámot
2014 Jan. A Voxy Hybrid és a Noah Hybrid bemutatása (csak Japánban)
Feb. A Highlander Hybrid gyártása megkezdődik a TMMI Indiana üzemében az USA-ban
Márc. A Lexus RX 450h gyártása megkezdődik a TMMC Cambridge üzemében Kanadában
Ápr. A hibridek összesített értékesítése Japánban eléri a 3 milliós darabszámot
Júl. A vállalat a 2015-ös Pekingi Autókiállításon bejelenti, hogy olyan Corolla és Levin hibrid modellek értékesítését tervezi, amelyekben kínai gyártmányú hibrid fődarabok találhatók
Szept. A Toyota Motor (Changshu) Auto Parts Co., Ltd. megnyitó ünnepsége Kínában; a hibrid sebességváltó-differenciálmű egységek gyártása 2015-ben kezdődik
Okt. A Lexus NX 300h bemutatása Japánban (a Japánon kívüli értékesítés augusztusban kezdődött)
2015 Jan. A teljesen újratervezett Alphard hibrid és Vellfire hibrid bemutatása
Ápr. A RAV4 Hybrid bemutatása a New Yorki Nemzetközi Autókiállításon
Júl. A Sienta hibrid bemutatása; AWD változat a Lexus IS 300h kínálatában; A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 8 milliós darabszámot
Okt. A Toyota 2050-es Környezetvédelmi Célkitűzések értelmében a vállalat bejelenti, hogy 2020-ig évi 1,5 millió, összesen pedig 15 millió hibridet kíván értékesíteni; a Corolla Hybrid és a Levin Hybrid bemutatása
Nov. A RAV4 Hybrid bemutatása
Dec. A teljesen újratervezett, negyedik generációs Prius bemutatása
2016 Febr. A Lexus LC 500h bemutatása a hollandiai Hágában (a japán, az észak-amerikai és az európai bevezetés 2017 tavaszán várható)
Márc. A Toyota C-HR bemutatása a Genfi Autókiállításon (a japán bemutató 2016-ban, az európai bemutató 2017 elején várható, és az autót idővel a világ egyéb piacain is forgalmazni kezdik); A Prius PHV bemutatása a New Yorki Nemzetközi Autókiállításon (a japán, az észak-amerikai és az európai bevezetés 2016 őszén)
Ápr. A Corolla PHV és Levin PHV kínai bevezetésének bejelentése (2018); az Auris hibrid bemutatása (Japán); A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 9 milliós darabszámot
Dec. A C-HR hibrid bemutatása
2017 Jan. Az új Camry hibrid bejelentése a Detroiti Autókiállításon; A Vitz hibrid bevezetése (Japán); A hibridek összesített globális értékesítése eléri a 10 milliós darabszámot

 

Top